Author name: Cikgu Khairul

tugas penguasa kastam

Ujian Psikometrik Penolong Penguasa Kastam Gred WK29

Jika anda akan mengambil ujian psikometrik untuk jawatan penolong penguasa kastam gred wk29 dan masih tidak pasti tentang skop penilaian dalam ujian ini, jom saya kongsikan dalam artikel ini. Saya akan berkongsi dengan anda beberapa contoh soalan yang sering ditanyakan dalam ujian ini, serta tips berguna untuk membantu anda lulus dalam ujian psikometrik ini. Tapi […]

Ujian Psikometrik Penolong Penguasa Kastam Gred WK29 Read More »

tugas penguasa kastam

Skop & Deskripsi Tugas Penolong Penguasa Kastam Gred WK29

Skop deskripsi tugas penolong penguasa kastam – Penolong Penguasa Kastam Gred WK29 memainkan peranan penting dalam memastikan kelancaran operasi dan pematuhan perundangan di Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM). Skop tugas mereka merangkumi pelbagai aspek, bermula dari pemungutan cukai sehinggalah kepada penguatkuasaan undang-undang kastam. Tugas Umum Penolong Penguasa Kastam Gred WK29 Secara umumnya, Penolong Penguasa Kastam

Skop & Deskripsi Tugas Penolong Penguasa Kastam Gred WK29 Read More »

cara perkenalkan diri semasa temuduga kastam

Cara Perkenalkan Diri Semasa Temuduga Kastam

Soalan cara perkenalkan diri semasa temuduga merupakan antara soalan popular ditanyakan ketika sesi temuduga. Jika panel temuduga bertanya, “Sila perkenalkan diri awak”, apakah agaknya anda nak jawab? Sebenarnya, bukanlah panel temuduga itu nak tahu sangat pasal diri anda. Ini disebabkan butiran lengkap tentang diri anda sudah pun ada dalam resume. Kenapa panel temuduga masih nak tanya

Cara Perkenalkan Diri Semasa Temuduga Kastam Read More »

soalan perangkap penguasa kastam

Soalan Perangkap Penguasa Kastam

Apabila saya bertanyakan soalan ini kepada calon psikometrik penguasa kastam, ramai calon memilih jawapan ‘Sangat Tidak Setuju’. Adakah itu jawapan yang sebetulnya untuk soalan ini? Soalan 1: Saya turut berasa hendak menangis apabila melihat orang lain menangis. A. Sangat Tidak SetujuB. Tidak SetujuC. Tidak PastiD. SetujuE. Sangat Setuju Adakah memilih jawapan ‘Setuju’ akan menyebabkan seseorang

Soalan Perangkap Penguasa Kastam Read More »

Empat Tips Lulus Ujian Psikometrik Penguasa Kastam

Saya pasti, mesti ramai kan mencari tips lulus ujian psikometrik penguasa kastam. Setiap kali ujian akan dijalankan, saya menerima banyak pertanyaan pasal tips lulus ini. Untuk menjawab persoalan anda itu, saya akan kongsikan tips lulus itu pada artikel ini. Ada beberapa perkara yang boleh menjadi faktor seseorang calon itu lulus ataupun gagal dalam ujian psikometrik.

Empat Tips Lulus Ujian Psikometrik Penguasa Kastam Read More »

Wajib Konsisten Kalau Nak Lulus Ujian Psikometrik

“Ada tips tak nak konsisten cikgu? Saya rasa macam jawapan saya dah konsisten” – calon psikometrik Antara kesalahan calon psikometrik ialah mereka cuba menilai jawapan mereka sendiri. Cubalah tanya pada sapa-sapa yang pernah jawab ujian psikometrik, saya pasti mereka akan jawab jawapan mereka tu konsisten. Skop penilaian psikometrik ini besar. Calon akan diuji bagaimana gaya

Wajib Konsisten Kalau Nak Lulus Ujian Psikometrik Read More »

Saya Dah Jawab Positif, Tapi Kenapa Masih Gagal?

“Cikgu, setiap kali saya dapat panggilan ujian psikometrik, saya dah jawab positif sehabis mungkin dah. Tapi tak pernah pun nak lulus. Tak tahu dah nak jawab positif macam mana lagi” – calon psikometrik. Antara salah faham TERBESAR dalam ujian psikometrik ialah calon fikir ujian ini nak cari calon mana yang paling positif. Makin positif jawapan,

Saya Dah Jawab Positif, Tapi Kenapa Masih Gagal? Read More »

Betul Ke Soalan Tak Ada Jawapan Salah Atau Betul?

“Betul ke cikgu soalan psikometrik penguasa kastam ni tak ada jawapan salah atau betul? Kalau tak ada, bagaimana boleh ada status calon lulus dan calon gagal?” – calon psikometrik. Ada Dua Perspektif. Untuk menjawab soalan ini, saya akan terangkan daripada dua perspektif. Pertama dari perspektif calon, yang kedua pula dari perspektif pihak SPA. Dari Perspektif

Betul Ke Soalan Tak Ada Jawapan Salah Atau Betul? Read More »

Soalan Temuduga Penguasa Kastam

Soalan Temuduga Penguasa Kastam Dan Skrip Jawapan

Soalan Temuduga Penguasa Kastam Dan Jawapan. oleh Cikgu Khairul Soalan Temuduga Penguasa Kastam – Adakah anda mencari contoh soalan temuduga penguasa kastam? Jika ya, ini merupakan artikel yang tepat untuk anda. Sebelum itu, suka saya perkenalkan diri dahulu. Saya Cikgu Khairul, berpengalaman dalam membantu calon temuduga mendapatkan pekerjaan idaman mereka semenjak 2009 lagi. Pertama sekali,

Soalan Temuduga Penguasa Kastam Dan Skrip Jawapan Read More »

soalan psikometrik penguasa kastam

Ujian Psikometrik Penguasa Kastam Gred WK41

Adakah anda bakal menduduki ujian psikometrik penguasa kastam gred wk41? Masih keliru dengan skop penilaian dalam ujian ini? Jom saya kongsikan kepada anda beberapa contoh soalan dan tips untuk lulus ujian ini. Tapi sebelum itu, suka saya perkenalkan diri saya dahulu. Saya Cikgu Khairul yang berpengalaman dalam membantu calon-calon ujian psikometrik semenjak tahun 2009 lagi.

Ujian Psikometrik Penguasa Kastam Gred WK41 Read More »